Paviments de formigó fratassat
Paviments de formigó amb acabat fratassat/remolinat mecànic degudament executats. Bones planimetries que proporcionen una rodament ràpid, segur, confortable i durador.
Llegeix-ne mésEls paviments podrien definir-se com estructures sobre capes superposades de materials processats per sobre del terreny natural, amb la finalitat de distribuir les càrregues aplicades a la subrasant.
Actualment, hi ha diversos mètodes de pavimentació. Aquests, gràcies als avenços pel que fa al desenvolupament de nous materials de la construcció, han evolucionat fins a l’obtenció de sistemes capaços d’aportar una llarga vida en servei a un baix manteniment.
En funció de l’ús al qual anirà destinat un paviments, caldrà triar el material més adequat per a aquest, bé sigui un paviment de formigó o una mescla asfàltica. Atès que el denominador comú per a tots dos és que disposin d’una bona capacitat de suport enfront de les seves càrregues actuants, un té una sèrie de bondats davant de l’altre, i viceversa.
En aquest sentit, un paviment rígid és un paviment constituït per una llosa de formigó de ciment pòrtland que es recolza sobre la base o una capa de sub-base. Transmet directament els esforços a terra de forma minimitzada.
Un paviment flexible és un paviment elaborat per una capa asfàltica aplicada sobre una capa de base i una capa de sub-base.
És comú que sorgeixi la pregunta de quina opció és la millor entre un paviment rígid i un asfàltic. En realitat no existeix, d’una manera generalitzada, una resposta a aquest interrogant. S’han de tenir en compte les variables que intervenen en l’elecció del tipus de paviment, per a les quals una alternativa pot resultar millor que una altra sota les mateixes circumstàncies. I és que, en la pràctica, no és estrany veure que s’opti per la solució de menor cost, però únicament considerant la variable de construcció, sense avaluar una sèrie d’alternatives com per exemple pot ser el manteniment.
Es creu que els paviments rígids duren més que els asfàltics. En realitat no és que durin més, sinó que les circumstàncies en què es construeixen en la pràctica comuna, els rígids presenten avantatges davant els asfàltics.
Les capes asfàltiques són nobles, en el sentit que permeten la construcció en gruixos menors que els rígids, la qual cosa porta als constructors a abusar d’aquesta noblesa per abaratir els costos de construcció i que l’obra resulti “econòmica” deixant de banda els costos que es generaran per conservació i per operació. En el cas de les lloses de formigó, els gruixos de construcció mínims són més grans que els de les capes asfàltiques, a causa d’això és que porten un avantatge per si mateixos sobre els construïts amb asfalt.
Propietats | Paviment Rígid | Paviment flexible |
---|---|---|
Nombre de capes | Màxim 2 capes | Està constituït per diverses capes |
Absorció d'esforços | La llosa de formigó absorbeix tot l'esforç | Bona part de l'esforç es transmet a terra |
Cost de construcció | Major cost inicial | Menor cost inicial |
Deformació | Menors deformacions | Majors deformacions |
Vida en servei | Generalment major vida útil | Menor vida útil |
Cost de manteniment | Menor cost de manteniment | Major cost de manteniment |
Seguretat | Si la superfície està polida, hi ha menor fricció en la superfície de rodament | Hi ha major fricció en la superfície de rodament |
Juntes | Es crea discontinuïtat en la capa de rodament | La capa de rodament és pràcticament contínua |
Posada en servei | El temps de posada en servei requereix diversos dies d'enduriment | Posada en servei inmediata de la superfície asfaltada |
Rendiments | Rendiments menors | Rendiments majors. Major superfície pavimentada en cada jornada de treball |
Drenabilitat | Menor drenabilitat | Major drenabilitat. Les mescles asfàltiques de granulometria oberta proporcionen una drenabilitat major en permetre el desallotjament de l'aigua transversalment sobre la macrotextura superficial que presenten, reduint l'hidroplaneig i la projecció d'aigua. A Europa s'ha prohibit, com a pràctica comuna, l'ocupació de mescles asfàltiques drenants en els túnels, a causa que permeten que els combustibles o líquids flamables abocaments es desplacin pel seu interior facilitant la propagació del foc en cas d'incendi |
Confort | Menor confort. Major rigidesa. | A més d'augmentar la comoditat en la circulació, també augmenta la seguretat. El conductor experimenta una tensió menor al volant a causa de l'amortiment proporcionat per la capa asfàltica |
Visibilitat | El formigó proporciona major reflectància de la llum. El color clar del formigó dificulta la visibilitat de l'alineament horitzontal i vertical, a causa del reflex de la llum. En presència de pluja és molt més gran el reflex de la llum del sol, ja que la superfície de formigó no té una macrotextura que permeti el desallotjament de l'aigua sota d'ella creant un mirall que reflecteix la llum solar | A més d'augmentar la comoditat en la circulació, també augmenta la seguretat. El conductor experimenta una tensió menor al volant a causa de l'amortiment proporcionat per la capa asfàltica |
Comportament davant l'aigua | Millor comportament, per la qual cosa és una bona opció utilitzar-lo en zones on estarà en contacte continu amb l'aigua, com per exemple en zones baixes o de freqüent inundació | Pitjor comportament |
Esglaonament
A causa de l’erosió de la base per flux d’aigua en la proximitat de les juntes o esquerdes. També pot ocasionar un assentament diferencial en la capa subrasant.
Esquerdament de cantonada
S’origina per l’erosió de la base, fet que ocasiona una manca de suport de la llosa, així com per sobrecàrregues en les cantonades o una deficient transmissió de càrrega entre juntes.
Esquerdament transversal i longitudinal
En el sentit transversal és causa d’una longitud excessiva en la llosa i a la longitudinal un ample excessiu; a més de que manqui d’una junta longitudinal. També és degut en tots dos casos a un disseny deficient (menor espessor del requerit).
Un altre aspecte a considerar és la recuperació de la rugositat. L’obtenció de la rugositat inicial en una llosa de formigó després d’un període de temps en servei es torna més difícil i costosa. Fins i tot pot implicar la realització d’un fresat de la superfície.1
Esquerdament
Resultat d’una superfície de rodament fatigada, que en moltes ocasions pot ser degut a deformacions permanents en les capes inferiors de l’estructura del paviment, que redueixen la seva capacitat portant, fomentant a la superfície de rodament a fatigar-se prematurament.
També sol ser degut a l’ús d’un lligant asfàltic deficient.
Deformacions permanents
Es presenten les anomenades “roderes” que dificulten la transitabilitat i permeten l’acumulació d’aigua, que igual que en el punt anterior, pot ser degut a les capes inferiors (mala compactació de la base) o únicament a la capa asfàltica (asfalt en excés o ús d’asfalts tous en zones de temperatura alta).
Despreniment d’àrids
Diversos factors que amb el temps es reflecteixen com sots. Per exemple, una mala adherència entre els àrids i l’asfalt, un lligant asfàltic inadequat, àrids amb pols adherida o la presència de pluja durant l’estesa de la mescla asfàltica.
Paviments de formigó amb acabat fratassat/remolinat mecànic degudament executats. Bones planimetries que proporcionen una rodament ràpid, segur, confortable i durador.
Llegeix-ne mésPaviments continus amb materials permeten realitzar instal·lacions en caps de setmana, sense necessitat de moure maquinària pesada ni prestatgeries. Resultats estètics òptims i altament funcionals.
Llegeix-ne mésEl paviment continu multicapa quars color és l’estàndard decoratiu industrial per excel·lència. Resultats estètics òptims i altament funcionals capaços de resistir les sol·licitacions exigides pel sector industrial.
Llegeix-ne mésPintats epoxi econòmics, antipols i de fàcil neteja que proporcionen una molt bona imatge.
Llegeix-ne mésReparacions transitables a l’instant, sense interrupcions.
Sistema de reparació de paviments d’alto rendiment y durabilitat, transitables a l’instant. Ideal per soleres amb un intens servei, com la indústria logística.
Senyalització de paviments en naus industrials per marcar i distingir zones. Ratlles de llarga durada: passadissos de vianants, passos de zebra, fletxes, àrees específiques d’apilament, zona de trànsit de carretons…
Llegeix-ne més
Deixa el teu comentari